Stork mot stork

En ständigt aktuell fråga i min värld handlar om choklad. Jag har haft en stor diskusion med en klasskompis angående Norges och Sveriges stoltheter och kära chokladmärken Marabou och Freja.
Båda märkerna har blivit uppköpta av Kraftfoods och har samma utseende på omslagspapperet och från början samma symbol; den välkända enbenta storken. Jag menar att det inte är någon större skillnad på smaken. Min klasskompis påstår det helt motsatta, hon menar då, såklart, att Freja är godare och Marabou för söt. Jag menar att hon tycker det för att Freja ligger varmast om hjärtat för henne.
Men, jag är inte den som är den. Nu har jag köpt en marabou-chokladkaka, så ska vi utföra ett test. Så ska vi få reda på om vi kan peka ut det rätta märket på chokladen. Det blir spännande att se resultaten.

Jag har dessutom försökt att förklara för flera norrmän att Maraboustorken ingår i den verkliga storkfamiljen som bor bl.a. i Afrika. Men nejdå, här är det och förblir Freja-storken. Marabou-storken är fel. Det riktiga namnet är Freja-stork. Det är härligt med lite små kulturkrockar ibland.

Kommentarer
Postat av: Fader Sven

Jag är mycket angelägen att få delta i ett blindtest av choklad! Naturligtvis måste olika nationaliteter och åldersgrupper ingå i testpanelen. Mina smaklökar är fräscha och upptränade efter just avslutad provsmakning av det halva kilo choklad som inhandlades när du senast var i Göteborg.
Storkens utseende kan diskuteras i oändlighet. Som jämförelse kan nämnas att skylten med "Herr Gårman" ser väldigt olika ut i olika länder, men fungerar bra ändå.

2006-11-02 @ 12:06:23
Postat av: Sofia

Hahaha! Jag ska överväga det med testpersonerna :o)

2006-11-03 @ 14:09:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback