Invandrare

Jag är invandrare i Norge. Svenskar är den största invandrargruppen i Norge. 20% av de som bor i Oslo är svenska medborgare.
Och det är inte helt lätt att flytta till ett nytt land. Det är jättemycket man inte förstår. Trots att jag kan förstå språket och de kan förstå mitt så har jag inte alls samma utgångspunkt i tex. politiken eller nöjeskulturen eller med dialekter eller högtider. Trots att jag får skriva på svenska i varje uppgift vi får i skolan, så kan jag aldrig skriva gruppuppgifter. Jag kan aldrig vara anonym i en inlämningsuppgift. Jag kan inte svara på TP-frågorna, för jag kan inte alla landskap som finns eller alla floder, öar eller stadsministrar som har funnits, jag kan inte spela picturnarie eller ordlekar, för jag kan inte förstå alla assosiationer till norska. Jag försöker lära mig allt jag kan, frågar en massa, läser tidningar och ser på nyheter, men det är så mycket som är annurlunda. Nu vet jag att hemlighet heter løyndom på nynorsk, igår kom jag på det rätta svenska ordet för attferd; beteende. Jag skriver upp ord i marginalen när jag sitter på föreläsningar och frågar klasskompisar i pauserna vad de betyder, och förhoppningsvis kommer jag på det svenska ordet snabbt, så jag kan skriva det i mina anteckningar. Jag kan inte hänga med än i hela norska kändisvärlden, jag kan inte skratta åt gamla barnprogramsminnen. Jag kan inte sjunga med på norska trubadursånger, och de är många det! Jag kan inte Henrik Ibsens teaterstycken. Det är ingen som förstår när jag citerar Yrrol eller Nile City. Jag har aldrig förr känt mig så svensk som jag gör här!

Kommentarer
Postat av: wagner

Får du rösta på ambasaden?

Postat av: Sofia

Jadå! jag fick mitt röstkort igår, så det ska jag göra! :o)

2006-09-07 @ 19:36:48
Postat av: Hull

Tänk om du inte hade känt en massa folk. Tänk om du inte hade kunnat språket... Det är tänkvärt och ett bra sätt att sätta sig in den situation som ickenordiska invandrare upplever när de kommer till Sverige...

2006-09-07 @ 20:21:23
URL: http://www.hull.nu
Postat av: Sofia

Absolut! Det var därför jag började med att det är svårt att flytta till ett nytt land. Just därför. Jag har ju valt att flytta, men för de som måste, av olika skäl, flytta till ett helt nytt land och ny kultur. Man tänker att det inte är stor skillnad mellan Sverige och Norge, men det är det. Tänk då hur stor skillnad det är mellan tex. Pakistan och Norge. Ett nytt land tar lång tid att lära känna.

2006-09-07 @ 23:41:04
Postat av: Anne Marie

I det siste har jeg lest mange steder at det er svært vanskelig for innvandrere å komme i kontakt med nordmenn og å bli akseptert i den norske kulturen.

I går fikk jeg et interessant spørsmål: Er dette noe som er særegent for nordmenn? Eller er svensker, dansker, osv. like vanskelige? Hva med folk/kulturer andre steder i verden?

2006-09-11 @ 20:58:36
URL: http://ylvalia.blogspot.com
Postat av: Tasle

Men du må hugse at du har ein fordel også, som svenske altså. Du kjem jo rett frå det landet vi har fått store delar av vår barne-tv filmar og seriar frå. Du klarar å seie "Hvarfør gjør ni på detta viset", og du har kanskje eit betre forhold til "redda Joppe" enn det vi har. Størsteparten av ungar som vaks opp på austlandet på 80- og 90-tallet vaks opp med svensk barne-TV. Noko som vi vestlendingar har måtte sette oss leie på når vi fekk besøk frå austlandet og ungane skreik "Hva har dere ikke STV? Ja, men da får vi ikke sett ......*##$$$!!!"
Uansett, så synast eg du klarar deg bra.

2006-09-12 @ 17:36:02
URL: http://www.tasle.no
Postat av: Sofia

Tack Tasle! Det var fint.
Rädda Joppe ja, världens sucsess här i Norge. Och Astrid Lindgren kan ni, och Alfon Åberg, trots att ni har döpt om honom till Albert. Jag upptäckte också att det gick fint att sjunga med till Kamomilla stad/Kardemumme by- sångerna! Det är mycket som går bra och resten får man lära sig :o)

2006-09-12 @ 22:33:23
Postat av: Camilla

Men kanske att du (dvs ni) ska komma och bo i Sverige snart igen ändå! :-) Eller komma på ett litet besök i alla fall?

2006-09-16 @ 22:27:00
URL: http://bernersbullar.blogg.se
Postat av: Sofia

Ja!! Det är kanske det jag ska! Det blir ett besök till Stockholm snart hoppas jag! :o)

2006-09-17 @ 19:39:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback