Tandtråd

image38

-Du ska använda tandtråd annars får du tandlossning när du blir gammal, och det vill du väl inte...?
Tandläkare på Lerums vårdcentral

Det här med tandtråd...
När jag som 20åring skulle gå till tandläkaren en sista gång innan man börjar betala massa pengar för tandläkarbesök så skedde följande. Innan tandläkaren kom in i rummet frågade tandläkarassistenten mig om jag använder tandtråd. -Ibland, svarade jag. Så ville hon att jag skalle visa hur jag använder den så att jag gjorde på rätt sätt. Jag fick en bit tråd och började.
-Bra, sa hon, du sågar ner tandtråden mellan tänderna. Men det finns ett annat sätt också. "Öglan" den ska jag visa dig... precis i detta ögonblick kommer tandläkaren in i rummet och säger, -Japp då sätter vi igång.
-Ja sa assistenten och satte sig vid datorskärmen och började följa tandläkarens instruktioner, K10 L13 M7 och allt vad de säger.
Men detta resulterade alltså i att hon aldrig hann visa mig den ökända "öglan". Och nu har jag funderat på detta i fem år. Vad är "Öglan" och hur gör man den med tandtråd. Och inte minst, Var gör man öglan, runt fingret eller runt tanden och hur får man då ner en ögla mellan tänderna? Eller är det en ögla överhuvudtaget? Finns det någon som vet så jag kan få sinnesro?

Kommentarer
Postat av: Peter Andersson

Ah! Shitt! Öglan? Det har jag aldrig hört talas om! Galet! Jag gör lite research!

Postat av: Tormodanneli

Great page I will be a return visitor!

2010-05-19 @ 09:51:58
URL: http://tormodanneli.3steps.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback