En blogg som ger perspektiv

Eftersom jag sitter inne och jobbar med mina bilder vill jag gärna ha lite att lyssna på. Jag lyssnar mycket på radio för tiden. P3 är väldigt bra i Norge. Många bra program och programledare.
Det finns såklart dåliga eller mindre bra programledare på P3 också, men hur som helst så hörde jag på Are i programmet Odenbanden, ett program som har väldigt bra blandning mellan allvar och humor. 
Are ringde igår upp en 19årig pharmasepht-studerande kille som bor i Bagdad. Nabil heter han och för en blogg över vad som händer i hans stad, hur verkligheten ser ut efter USAs invation och vad Alqaida, shia- och sunni-muslimer gör mot varandra. Nabil är också en hobbytrudadur och brukar spela in låtar, där han sjunger och spelar gitarr. Det finns ett klipp på hans blogg som är riktigt skämmande.
Han satt och skulle spela in låten "Peace train" av Cat Stevens, som börjar med meningen "I´ve been happy lately". precis efter han har sjungit den raden hör man ett pistolskott, krach och ett väldigt brus. När jag hörde det trodde jag han blev skjuten, men det visade sig att det var skottlossning på gatan nedanför hans hus och ett skott kom in genom hans fönster och träffade väggen ovanför hans huvud där han satt och sjöng! Helt sjukt absurt, det är hans vardag.
Jag blev såklart helt tagen och jättenyfiken, gick in på hans blogg för att läsa hans inlägg, och vilka perspektiv på världen man får! Nabil väljer själv att vinkla händelserna komiskt eller satiriskt, Han sa att "du kommer antagligen tycka att det är fruktansvärt, men jag kan inte se annat än komiskt". Antar att det är en slags överlevnadsmekanism.

Jag rekomenderar starkt att gå in och läsa 19åringens skildring av Irak:
http://nabilsblog.blogspot.com/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback