Extra t-bana

Idag hände det en sak som inte inträffar så ofta. När jag satt på t-banan och skulle åka hem från kvällsjobbet så kom en dvärgkille fram till mig. Så sa han -Undskyld, spiser dere Extra?

-Nej! svarade de som satt brevid mig. -Ja, ibland. svarade jag.

-Ja, anledningen til att jeg spørr, fortsatte killen, er fordi jeg og en venn skal lage en reklamefilm... En sådan når en sitter bakpå en motorsykel som kjører kjempefort. Och en som ligger på taket til T-banen som kjører i full fart.

-Jaha, svarade jag lite tveksamt, för jag förstod inte vad han ville komma fram till. Skulle han fråga om jag ville vara med i reklamfilmen, för det hade jag verkligen inte lust till, men vad hade detta med Extra-tuggumin att göra, och varför hade killen tre Extra white-paket i handen?

- Å lage en reklamfilm er kjempedyrt, så da seller vi Extra, for å tjene ihop penger.

-Jaha... vad kostar de då? Frågade jag som nu förstod att han ville att jag skulle köpa ett tuggumi-paket av honom.

-Ti kroner. svarade han.

Så jag köpte ett paket av honom. Men jag funderade lite efteråt. Om de nu skulle spela in en reklamfilm, varför tjäna ihop pengar genom att sälja något som tuggumin? De kostar ju 6 kr per paket i affären, och alltså tjänar de bara 4 kr per paket, och det är ju väldigt lite förtjänst.

Men han verkade nöjd och gick vidare, eller åkte vidare snarare, för jag upptäckte att han dessutom hade sådana rullskor, gympaskor med två hjul på hälen. Detta var en ganske märklig syn, en dvärg med rullskor på fötterna och tre Extra-paket i händerna.

Så åkte han fram till nästa person och frågade -Unskyld, spiser dere Extra?

De flesta som han frågade blev väldigt skeptiska och överraskade och sa bara -Ne..nej! Och då åkte han bara vidare till nästa säte med folk. Och när någon svarade ja, så drog han hela ramsan om reklamfilmen igen. Om han nu ville att folk skulle köpa tuggumi av honom borde han nog ändra taktik med sin utfrågning, tror jag.
Det är märkligt, Oslo och underliga människor går liksom hand ihand. Men det är roligt. Jag tycker att det är bra med lite harmlösa folk som gör en, annars ganska tråkig, T-bane-resa lite extra spännande!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback