Grodor och män

Jag, PJ, Hege, Jan Tore och Morten satt igår och spelade spel när vi kände en stark röklukt. När vi stack huvudet ut ur fönsterna kände vi att den kom utifrån. Så såg vi några killar komma ut från en dörr och började springa. Vi blev ju väldigt nyfikna och satte full fart mot ytterdörren. Vi gick omkring bland husen och sniffade i luften efter starkare röklukt.
image33 
Vi gick och gick, men hittade ingen brand, vi såg bara rökdimma. -Det kan vara någon som eldar med blöta vedträ´n, sa vi och återvände till spelbordet.
Men Hege kollade försäkerhetsskull Nettavisen och fick då veta att det hade brunnit nere på aktivitetshuset på Torshov. En en gång satte vi fart mot ytterdörren. Vi halvsprang ner och Mortens journalistinstinkter höll oss på rätt spår.
När vi kom fram till åstedet var eftersläckningen i full gång.
image31 
Det var i en papperskorg branden hade startat och sedan spridit sig upp till taket på byggnaden, jättetrist för aktivitetshuset, verkligen. Som tur var var huset tomt när det hände och ingen kom till skada.
Vi såg på släckningsarbetet ett tag och gick runt bland slangar och brandmän. Det var full utryckning med ambulans och rökdykare. Vi gick förbi en bil som fångade min uppmerksamhet en del. På bilen stod med stora blå bokstäver:
image32 
Vad är det? Jag översatte för mig själv, Grodmansbil. En bil för grodmän? Men, va! Okej att man kan kalla dykare för grodmän, eller froskemenn på noska, men måste man skriva det sådär på bilen? Det ser ju ut som ett skämt, en leksaksbil ju, eller som en sagofigur, en superhjälte kanske. 
Så nu har jag lärt mig ännu en nu ting om norrmän: När det är brand skickar man efter Grodmannen. Lite otympligt, kan man tycka, att släcka bränder iförd grodfötter, men inget ska väl vara allt för lätt här i världen? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback