Uppe i drakbergen

Nu har vi igen kommit fram till Johannesburg i Syd Afrika. De senaste fyra dagarna har vi varit i Drakensberg. Det ligger uppe vid bergen mellan Durban och Johannesburg. Vi bodde vid Amphitheater och hade bergskjedjor runt oss sa langt som vi sag. En dag akte vi over gransen till Lesotho, det lilla landet som har den hogsta placeringen over havet av alla lander i varlden (matt, malt, fran den lagsta punkten). Det var en aventyrstur. Vagen blev smalare och smalare, guppigare och skumpigare tills den nastan forsvann och da var vi framme vid en liten by, utan el och rinnande vatten, men med massa trevliga manniskor och glada barn. vi besokte en skola, gick upp pa en klippa och fick lara oss mer om landet, se pa grottmalningar och smaka pa lokal mat. Eftersom det var sondag sa var manga i kyrkan. Var vi an var sa horde vi korsang fran de som gick fran kyrka till kyrka och sjong hela vagen. Vi stannade utanfor en kyrka och Pelle borjade genast skramma alla barnen genom att springa efter och jaga dem, till barnens skrackblandade fortjusning och fniss. Efter gudtjansten var klar kom prasten ut och halsade pa oss. Efter honom kom en hel skara hogsjungande damer som klappade hander, danasde och vandrade i en flock fram och tillbaka, fram och tillbaka. Prasten sa att vi garna fick ta bilder. Sa dar stod vi, en hel grupp vita turister och tog bilder pa de glada gospelsjangarna. Nar denna dagen med dagsturen var klar kom en ordentligt askvader (verkligen thunderstorm). Det var facinerande att se aksblixtarna sla ner i bergen runt om oss. Efter det tog vi en riktigt avslappningsdag vid poolen pa hostellet. Och idag har vi rest vidare till Johannesburg. Nu har vi tva dagar kvar i Syd Afrika innan vi aker vidare till Indien.

Urban i Durban

Naa er det siste kvelden i Durban (SydAfrika). I grunn har vi latt Durban vere Durban og Afrika forbli Afrika i et par dager (dette er ikke akkurat den sikkreste byen aa gaa omkring i). Oppdagelseslysten er ikke paa topp, saa vi har holdt oss paa stranden (riktig nok i skyggen) og i Shaka Marine world. Det er et stort vann-og-opplevelsesland som ligger rett ved siden av hostellet, saa fristelsen ble for stor. Vi har sett paa haier, delfin-show, kjort vannsklier (vattenrushkanor) m.m. Kult! Naa drar vi innover til Drakensberg med fjell og daler og kanskje inn landet Lesotho. Blir nok fin-fint.
Bilder fra Mosambik og Swaziland ligger naa paa
flickr.com (sok etter person Sofia Maria Magdalena). Forresten er jeg mye mindre svimmel naa (etter syke-greiene). Afrika gjor susen:-)

Swaziland - Bland djur och natur

Vi har kommit oss till Swaziland. Har bor vi mitt i ett naturreservat i en hydda med stratak och utsikt ut over den vackra dalen. Zebra, Impala, antilop och vildsvin ar nagra av de djuren som vi har runt oss. Vi har haft safari till fots och aktat oss for krokodilerna, "Very, very dangerous"!
Vi har upptakt att det hade varit valdigt mycket lattare att ha bil nar man ar pa ett sadant stalle, men med snalla personer runt sig och lite tur "flaks" sa kommer man langt.
Vi ater mat som "big mama's" kokar pa oppen ald och moter nya manniskor runt balet pa kvallen. Detta ar valdigt bra uppladdning till nasta stoppstallerna och inte minst Indien som narmar sig.
Vi har slangt oss med ett par som ska kora soderover mot Syd Afrika imorgen. Nagra dagar till vid kusten nu ser vi fram emot.

Der er den. Der er den!

Ok, go in. Nice and gently. Go in! Spenningen paa topp. Vi har funnet den. Paa med maske, snorkel og svommefotter og ned i havet. Der er den. Den enorme hvalhaien. Og den kommer rett mot oss! Shit den er stor! Den tar en svak venstresving og svommer sakte dypere. Folger den en stund, men saa forsvinner den. Store glis i baaten. Det dyret jeg har hatt mest lyst til aa se av alle dyr var nettopp nesten helt inntil oss.  Kun store smil oppe i baaten igjen. Dag nummer to med hvalhai-safari var glimrende. I det vi gir gass for aa komme oss tilbake ser vi finner som bryter vannet. Kult delfiner! Vi kjorer videre, men jeg sier fra at de fortsatt er det. Ut i vannet, og under svommer en hel flokk. Lekkert!

Vi digger den lille strandbygda Tofo. Et lite marked, noen skur her og der med butikker, fiskere som kommer inn med fangsten, vennlig lokalbefolkning og overnattingssteder med straahytter langs stranden. Perfekt for backpackere.
Er tilbake i Maputo naa. Maa faa vasket klaer og finne ut hvordan vi kommer til Swaziland. Vi reiser paa fredag. Regner med aa bo i en nasjonalpark. Finner vi nett der skriver vi mer :-)

Mozambique

Vi har kommit oss till Mozambiqe. Vi fick kn'o in oss i en 'overfull minivan som k'orde oss till Maputo, huvudstaden. Visumet var ingen fara att f'a p'a gr'ansen, gick snabbt faktiskt. Stannade i Maputo i tv'a dagar.
Mozambique 'ar ett fantastiskt land. Fint och trevliga m'anniskor.
Nu har vi rest upp l'angst kusten till Tofu, fantastiska str'ander och vatten.
Vi fick 'antligen simmat men valhaj ocks'a. Jag sitter p'a ett superl'angsamt fast dyrt internet, s'a jag hinner inte skriva s'a l'angt denna g'ang, men h'ar 'ar en liten uppdatering iaf. Bilder komer senare :)
Vi har det helt superfantastiskt som ni s'akert f'orst'ar!

Ná blir det action

Vi mátte se de kjente stedene i Rio för vi dro. Meldte oss pá en city-tour altfor sent, men det gikk pá et vis. Ble hentet i Taxi, kjört til guiden som ventet ved Sukkertoppen. Fikk ikke plass, ventet litt pá egen minibuss. Den krasjet litt i en annen bil, sá vi hoppet ut og fortsatte i Taxi, kom etter en stund i en bil med veldig disco-tecno-glad-sjáför. Det inspirerte han til by-rally helt opp til jesus-statuen. Jeg var eneste turist som klatret pá statuen. Vakten likte ikke idèen. Turen fortsatte hele dagen. Bra opplegg.

Vi har vel i grunn noen bedre bilder vi kan velge mellom, men det má bli dette siden jeg ser overraskende sterk ut og har hakket (lite) mer mannlig hake en vanlig, hehe.
Ná er vi i Sao Paulo. Har hatt en natt pá et hotell med et kult orginalt rom fra tidlig 80-tall. Ná er det en del nett-ting á fikse för vi reiser til Sör-Afrika om noen timer. Ikke har vi guidebok, og ikke visum til Mosambik. Kan vi dra rett til Swaziland mon tro? Ná starter nr. 2 av reisens 3 hoveddeler.  Det blir spennede dager fremover.

At the copa, copacabana...

Vi är i Rio. Här är det fint minsann! Vi har gátt lángst Copacabana, dár vi bor, och Ipanema, dár vi gárna hade bott. Folkelivet pá stránderna ár fantasktiskt. Men imorgon ska vi skriva mer... pá átersyn.

Pá jakt efter kyla, räddade av den stora ón

Vármen i Paraty blev fór mycket. Vi blev tvugna att válja: smálta bort eller óverleva.
Vi ákte dárfór vidare till Ilha Grande. En stor ó. Detta ár det typiska turist-paradiset. Vatten át alla háll, charmiga smá hus och grusvágar, sá gott som, utan motorfordon (kjóretóy). Det finns bara tvá elektriska polisbilar och en sopbil (sóppelbil). Idag klarade vi ocksá fór en gángs skull att góra Ingenting. Inte illa!
Pelle blev, lite óverraskande, igenkánd och mottagen med leende och kram (smil og klem) pá ett hostel han och Nils Johan bodde pá nár de var hár fór fem ár sedan.
Nu ár det sent pá kvállen. Vi ska ner till stranden fór att fórsóka se skóldpaddor.

Tropiske perler, fisk og allsang

Plutselig var vi med en bát pá sightseeing utenfor Parati. Oss og en haug med Brasilianere (som synes vi bör kunne snakke Portugisisk). Jeg hadde litt turist-angst men turen var fin-fin. Hadde med min dykkermaske og snorkel og etter noen fá svômmetak var kreative bikinier byttet ut med flotte fisker. Turen gikk innom tre ôyer av typen paradis. Herlig, ikke minst á slippe à svette inne pá land. Havet var til og med ganske forfriskende og ikke minst rent og klart. Pá vei tilbake var en liten gjeng pá familietur i ekstra godt humõr.  Vi slang oss med og backet opp gitaristen pá dekk med rytmeklapp, maraccas (av to ölbokser) og allsang (mye tra la la og na na na). Moren til den eneste om bord som snakket engelsk skal pröve á fikse oss en liten leilighet pá Copacabana (Rio) om vi har problemer med á finne noe. Ikke dumt.

Takker for svar pá helse-quiz. Har allerede satt i verk mange av dem :-) Har bl.a. vaert pá apoteket og funnet noen store piller med energi-givende innhold jeg skal teste. À mime svimmel var lett, det samme med rennende nese og nese-spray siden Sofia trenger á lette báde nese og hodet.

It´s getting hot, hot, hot

Nu har vi rest till Brasilien, Brasil. Vi har varit en halv dag i Foz de Iguazu, vid vattenfallen som vi har bilder av, men pá den Brasilianska sidan. Vi reste nattbuss dárifrán till Sao Paulo fór att byta buss till havet, nármare bestámt Ubatuba.
Ubatuba àr en liten surfstad. Dár stannade vi i en natt och sen var det vidare med buss till Paraty. Vár plan ár att ta oss upp till Rio och dá ár báde Ubatuba och Paraty bra stopp pá vágen.
I morse kom vi till denna fina charmiga stad. Paraty (utalas Paratchi) á omringad av óar med fina stránder och snorklingsstállen.

Det ár en otrolig hetta (varme) hár. Jag tror aldrig jag har svettats sá mycket fór. Nár vi hade fátt oss hostelrum sá hade vi bara en sak i huvudet. Havet! Vi máste bada.
Vi gick ner till stads-stranden men det vattnet var bara fór smutsigt och obehagligt. Vi skulle gá vidare till násta strand, 15 min gáng, i det varmaste vádret vi nágonsin upplevt.
Ántligen kom vi fram och vi skulle springa ner i vattnet. Men.... nog fór att vattnet var lite renare, inte mycket, men det vársta var att nár vi sátter ner fótterna i vattnet bránner vi oss nástan. Vattnet ár varmare án vára varma kroppar. Shit det var obehagligt. Vi tog nágra simtag i det grumliga bubbelpoolvarma vattnet, men den gojsiga, leriga botten fick oss till att springa upp igen pá stranden, som ocksá var glódhet. Vi stállde oss i skuggan och drack vatten, innan vi gick tillbaka lika varma och váta av svett och precis lika tórstiga efter svalkande vatten.
Imorgon ár det bara en sak som gáller: att sátta sig pá en bát ut till en av de fina stránderna pá nágon av óarna.