Ett låångt steg närmare jullov

Idag har jag haft tentamen (examen), i ett ämne (fag) som heter "Miljö och material". Det är ett helt sjukt stort ämne. Man ska kunna alla bindningsmedel, textilier, plastmaterial, kemiska beteckningar på alla material vi kan använda i skolan, miljöfarliga ämnen, färgpigment, varningsmärken, vad som är i tvättmedel, lim, kemiskt framställda plastsammansättningar, allergogena ämnen, hälsoskadliga ämnen, textilfärger, efterbehandling av textilier, färgämnen i mat, naturliga/organiska ämnen som används överallt, metaller som är hälsoskadliga, keramik etc.
Och allt detta hade vi prov på idag... mitt huvud var i fullt snurr när jag gick till skolan... och jag var så sjukt nervös.
Så fick vi utdelat proven och det var så enormt svårt. Jag blev så frustrerad av min nervositet och mitt huvudsnurr. Men så tog jag ett djupt andetag och plöjde mig igenom uppgifterna. Jag försökte lita på min logik, mitt förnuft och inte minst på min magkänsla.
Men vad gör man när man ska hitta den kemiska beteckningen på "kalsinert soda" och när man ska komma på vad som är bäst för att surna till ett färgbad för ull, eller vilket av fem alternativ som är i riskgruppen 5 för att ge allergisk astma? Jag körde uteslutningsmetoden och lite gissning.
Efter att jag läst uppgifterna tre gånger till, med handen tryckt mot pannan, så fick det vara nog. Jag var helt bombsäker på Ett svar, resten var jag osäker på.
Då ställde jag mig i kön fram till läraren som satt och rättade för en efter en, mitt hjärta slog stenhård och händerna var lite ostabila... så var jag helt säker på att jag inte klarat det...
Jag la mitt prov framför läraren och hon började snabbt sätta 1or vid varje rätt svar, när gränsen för godkänd överskred kunde jag lättad sänka axlarna.
Jag landade på 75% rätta svar....
...tack och lov för att jag har min magkänslan...

Kommentarer
Postat av: Sven Olof

Grattis till ett lyckat resultat! Ofta är det rätt med magkänslan när man har lite hum om vad det ska vara.
Men vad är det för svårt med kalcinerad soda? - Na2C03! (Tyvärr går det inte att få siffran för antalet atomer att "halka ner" där de ska vara.)

2006-12-05 @ 12:07:09
Postat av: Sofia

Ha! Försök! ;o) Det det har du sökt upp på internet. Det finns ingen, eller få då, som kan det i huvudet ;o)

2006-12-06 @ 08:37:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback