Den årliga...



...vinterkräksjukan, magsjuka, omganssyken drabbade mig natten till igår. Riktigt lagomt till att jag igår kl 14 skulle sitta på flyget upp till Umeå fär att träffa hela familjen och fira jul. Som tur var stannade sjukan upp vid 10 på morgonen, men jag var riktigt uggen i magen hela eftermiddagen. 

När min pappa och bror fick nys om min insjukning var ju all beredskap igång. Hur gör vi för att inte mormor ska bli sjuk?
Jo de placerade mig i karantän i mormors lägenhet.
När pappa kom och hämtade mig på flygplatsen, var det första han sa -Håll dig på avstånd! Du får sova i mormors lägenhet åtminstonne en natt.
Det var inget jag kunde göra något åt. Jag fick barnmatsburkar och coca-cola, filmer och tv-programet. Ingen hjärtlig välkomst med kramar och julhälsningar. Bara kallt isolerad i mormors pensionist-lägenhetshus.

Mamma ringde ett litet tag efter jag kommit dit och hade väldig medkänsla, hon sa att hon skulle hämta mig dagen efter och ge mig en stor kram. Då här jag i bakgrunden bror Oskar ropa förtvivlat, -Nej det får du inte! Nu ska jag säga till pappa att tvätta händerna ordentligt!
Mormor fastsatte över telefonen att detta inte var hennes påhitt minsann, men att pappa, och framförallt Oskar är bekymringsfulla hypokondriker.
Jaja, därsatt jag ensam och pluggade spanska hela kvällen.

Imorse mådde jag helt fint och all tendens till magsjukan var borta. -Nej, det smittar i minst två dagar efter att man insjuknat, meddelade Oskar skarp.
Pappa kom med mat senare på dagen -Håll dig på avstånd! Var det första han sa när han öppnade dörren, jag kände mig som en rabiessmittad hund, eller nåt.
Jag lagade mat till mig själv och pappa åkte iväg för att handla munskydd.
Jodå. Sen kom han tillbaka med en förpackning med 50 munnskydd i handen. Det var bara att ta på sig ett, sträng besked.
Så fick jag sätta mig i bilen där Oskar satt, redan med munnskydd på sig såklart!
-Nu gäller det bara att få mormor och mamma att ta på sig munnskydd också, sa han tydligt.
Jösses!
Mamma kramade mig, precis som hon sa hon skulle, när jag kom in. - Neej, skrek Oskar. Mormor, jag och mamma bara skakade på huvudet och skrattade.
Mormor hade på sig munnskyddet i 30 sekunder, sen var det av, mamma tog det knappt på sig förren det försvann igen och pappa tog det ner under hakan efter 10 minuter.
Men jag har munnskyddet på, för friden i husets skull, och Oskar har det på sig, såklart. Han har också isolerat sig på vinden ätit vitpepparkorn och upprepat - Detta är inte bra... jag kommer bli magsjuk.

Han har ju rätt att magsjuka är otroligt smittsamt så fram till imorgon kl 10 så är det noll fysisk kontakt, jag får inte lov att ta på kranar, eller något annat i köket, och munnskydd på för min del. Allt för att inte vara skylden för att någon skulle insjukna.

Kommentarer
Postat av: Jan Tore

Du får komme tilbake til kontoret!

Her er du velkommen som du er, magsjuk eller ikke! Vi er en tolerant organisation.

Postat av: Lars Erik

Er det mulig? Stakkars Sofia som er syk, og har en litt spesiell familie (i alle fall de mannlige medlemmene;) Hvor gammel er denne Oskar? Det lurer jeg på når jeg leser.



Håper du blir frisk snart, at ingen andre blir smittet, så ønsker jeg deg en riktig god jul!



Vi er i Luster og har tyvstartet på gavene fordi det kom så fin snø. Så Einar har alt prøvd de nye langrennsskiene sine! Stor suksess!



Klem fra Lars Erik

2008-12-21 @ 18:26:16
Postat av: siw Hallbert

Hej Sofia

Vi ( Siw, Emanuel, Gustav, Camilla, Andréa och Erik) här i Göteborgs trakten lider med Dig. Erik och jag har varit på Nykter Ungdom under em och kväll och där frodas många bakterier. Nu är vi hos Gustav i Ytterby.

Alla hälsar till alla! Tala om för din far och bror att lite skit rensar magen.

Hälsningar till Er Alla från oss Alla/Siw

2008-12-24 @ 20:19:56
Postat av: Sofia

Tack ska ni ha alla!

Jan Tore! Haha! Ja, det va verkligen snällt, eftersom det var där jag blev smittad så, helt riktigt, tolerant organisation ;)



Lars Erik! Det låter häligt med snö och skidor, hälsa hela familjen från mig. Ps. Oskar är 28 :)



Siw! Tack till alla er! Jag har läst upp hela inlägget och kommentarer till oskar och pappa, men de tar åt sig äran för att ingen blivit sjuk haha!

Hoppas ni har en riktigt fin julhelg. Alla hälsar till er.

Kram på er alla!

2008-12-25 @ 11:38:03
Postat av: agneta

Hej Sofia

Det var en tråkig inldedning på julfirandet för din del.

Men däruppe är kanske kallt som här och då dör bacillerna snabbt, så skicka ut de manliga familjemedlemmarna i kylan en stund.

Även Bosse och jag har tillbringat julafton på Folkets hus och Bosse är där igen för att städa efter festen.



Önskar er en god fortsättning på julen och ett

GOTT NYTT ÅR



Agneta o Bosse









2008-12-25 @ 13:03:10
Postat av: siw hallbert

Hej Sofia m fl.

Hur har Ni det med vinterkräksjukan och julfirandet. Fick Du några julklappar eller var det munskydd för hela slanten. Här i Göteborg är det några minusgrader och rimfrost på träden. Henrietta och jag har tittat på en lägenhet i Mölnlycke centrum. Den är väldigt fin tycker jag. Nu är det budgivning som gäller. Vi får se hur det går. Jag är inte så bevandrad i fastighetsaffärer. Det närmaste jag har kommit en fastighetsaffär är när jag har spelat Monopol. Men i det här "spelet" duger inte monopolpengar!

Hoppas att allt är bra med Dig och de övriga!

En särskild hälsning till Gerda och naturligtvis till resten av familjen, glöm inte han på vinden!

Så en undran! När kommer Sven och Marianne till Göteborg?

Hälsar gör Siw

2008-12-29 @ 18:59:38
Postat av: Sofia

Ja, vi slapp undan mer magsjuka! Nu är jag i drammen hos PJs mamma och ska fira nyår med vänner i Norge. Julen blev inte så kall i Umeå, temperaturen pendlade mellan några minus och 3 pluss. Men här i Drammen strax söder om Oslo är det kallt minsann! Minus elva.

Låter spännande med lägenhet Siw. Hoppas du får den som du vill ha mest!

Mamma och pappa är tillbaka i Göteborg runt den 4 januari.

2008-12-31 @ 15:56:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback