Julkalender på SVT och topp 10

Svts Jukalender är för mig tradition. För det första är det väldigt bra för att komma upp på morgonen och för det andra är ju julkalendrar bland det bästa med hela julen. Dagen idag innebar premiär för årets julkalender. Jag blev positivt överraskad när jag fick se Anders och Måns spela i årets. Jag kommer följa den med glädje varje morgon kl 07.15  på SVT1.
Jag har också dagen till ära tänkt att lansera min lista över topp 10 bästa TV-julkalendrarna.

1. Sunes Jul (1991)- Den absolut bästa, helt i blinken med humor och knasiga händelser. Peter Haber och Carina Lidbom är helt oslagbara.

2. Diselråttor och sjömansmöss (2002) Fantastiskt vacker och välgjord. Toppskådespelare och bra manus. Magisk

3. Pelle svanslös (1997) Väldigt fin och annurlunda. Vem kan glömma Peter Harrysson som bulldog och Björn Kjellman som han alltid borde vara.

4. Ture Sventon privatdetektiv (1989) En klassiker med spänning och stil.

5. Tomtemaskinen (1993) Välgjord och fin. Ika Nord som Findus och Ingvar Hirdwall som Pettson är otroligt bra, för att inte tala om de fantastiska små djuren som gömmer sig i huset.

6. Lassemajas detektivbyrå (2006) Spännande och snygg. Bra skådespel och manus. Detektivgåtorna löste av varandra en efter en vilket gjorde att den aldrig blev tråkig.

7. Kapsar i Nudådalen (2001) Äkta julstämmning, ordentligt med snö och bra skådespel.

8. Julens hjältar (1999) Enkel men fin. God julstämmning och väldigt bra skådespelare

9. Mysteriet på Greveholm (1996) Kommer jag faktiskt inte ihåg så mycket av vad den handlade om, men jag minns att jag blev fängslad.

10. Kurt Olssons julkalender (1990) En klassiker med bra komik och julstämning.

Längst ner på min lista som det två absoluta bottennappen är
- Håkan Bråkan (2003) den absolut värsta genom tiderna. Totalt omoralist och otrovärd. Dålig stämning.
- Allrams höjdarpaket (2004) Totalt avsaknad från julstämning. Går även under namnet "Allrams bottennapp"

Så nu gjädjer jag mig till at se om årets skullle kunna slå sig in på listan över topp 10.

Kommentarer
Postat av: Julkalenderinköpare

Hej Sofia

Har du fått adventskallendern som jag skickade förra veckan. Nästa år kan du väl köpa den själv för de är stora och dyra att skicka med posten.



Men allt för att julstämningen skall infinna sig i Oslo också, men inte går det upp mot Östersund och den underbara vita snön. Idag har jag kollat skidutsustning för längdåkning.

2008-12-02 @ 22:19:27
Postat av: Julkalenderinköpare

Hej Sofia

Har du fått adventskallendern som jag skickade förra veckan. Nästa år kan du väl köpa den själv för de är stora och dyra att skicka med posten.



Men allt för att julstämningen skall infinna sig i Oslo också, men inte går det upp mot Östersund och den underbara vita snön. Idag har jag kollat skidutsustning för längdåkning.

2008-12-02 @ 22:20:33
Postat av: Anonym

2008-12-02 @ 22:21:33
Postat av: Sofia

Jadå tack! Den har jag fått, jag fick den den 1a december, perfekt alltså! Ja, nästa år får jag se till att åka till göteborg i november så jag får köpt den själv.

Härligt med snö och skidor :). Runt om i Oslo ligger det massa snö, fast inget mitt neri stan.

2008-12-04 @ 13:09:52
Postat av: Kamilla

Marias barn då? Eller vad den nu hette...den där med teckningar ur bibeln, typ.

2008-12-04 @ 18:07:58
Postat av: Sofia

Haha, ja du menar den med 2 minuters stillbilder och tråkig berättarröst? Ju den borde också vara som en av bottennappen.

2008-12-05 @ 09:59:03
Postat av: Fader Sven Olof

Men du har ju missat några höjdare bland julkalendrarna!



Alberts och Herberts jul från 1982. Men den har du förmodligen inte så stora minnen av. Jag vill minnas att du mest åt och sov då!



En annan var Fem myror är fler än fyra elefanter med Magnus och Brasse och Eva (Remaeus) från 1977. Den har ju gått i repris ett antal gånger. Dock inte som julkalender.



Likadant var I Mumindalen från 1973 en bra kalender liksom Beppes julkalender (1975) och Teskedsgumman (1967 och 1976).

2008-12-15 @ 00:33:42
Postat av: Sofia

Ja, de är ju klassiker såklart, men av förståliga skäl har jag inte tagit med dem julkalendrarna som är äldre än mig själv. Men både fem myror.. och teskedsgumman är ju fantastiska. Albert och Herbert kan jag förstå är din favorit pappa :)

2008-12-15 @ 14:36:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback