Stress, press och tidskval

Jag vet inte varför jag alltid lyckas att ha så mycket för mig. Jag flygar fram och tillbaka, från plats till plats och har sen ingen tid över. Denna månaden kommer jag ha jobbat över 70 timmar, det funkar inte när man pluggar heltid och ska ha lite kvalitetstid över till sig själv. Det är ett räknestycke som inte går ihop. Och varför gör jag det? Pengarna, såklart. Tragiskt, men sant. På jobbet är det en som har magkatarr och en som har haft en inflamation i kroppen i snart ett år, de sliter och stressar tills de nästan går sönder. Är det så vi ska ha det? Är det det min generation kommer bygga vårt samhälle på? Det kanske är så som i Momo att våran tid har blivit stulen av gråa herrar med plommonstop och cigarrer. I så fall måste jag ta min tid tillbaka. Stress och press och tidskval. Jag har provat att ha avslappningshobbyer som yoga och pilates. Det funkar väldigt bra som motsättning till dagsstressen. Om man tillåter sig att slappna av och bara titta ut genom fönstret i en timma då och då så får kroppen och sinnet mer ro. Det är som Reggio Emila-pedagogiken: I dagen sammhälle skiljer vi huvudet från kroppen och låter de jobba var för sig. Men för att oppnå bäst resultat och använda oss av alla vår sinnen måste huvud och kropp förenas. Jag kan inte förenas med min tidspress, jag måste reducera den.

Kommentarer
Postat av: Anne Marie Baugstø-Hartvigsen

Det er vel ikke en eneste i vår generasjon som ikke føler stresset og presset? Det gjør i hvert fall jeg! Yoga og pilates er gode mottiltak. Men hva gjør vi for å få mere tid til oss selv?
Jeg vil oppfordre alle som leser denne bloggen til å komme med sine tips, både til hvordan roe ned, og hvordan få mer tid til å roe ned.

Postat av: Fader Sven Olof

Jag som trodde att ni barn till sönderstressade föräldrar hade lärt er! Ni skojade ju om att vi
alltid föll ihop i varsin soffa på fredagkvällen när arbetsveckan var slut. Men jag har fått lära mig, även om det är en dyrköpt erfarenhet att inte orka med stress.
Du måste se till att själv bestämma över din tid, vad du vill göra och inte göra. Försök aldrig att hinna med mer än vad tiden tillåter. Och se alltid till att planera in tid för dig själv (och för PJ).
Långpromenader har jag funnit välgörande, som att gå i stället för att ta bussen eller spårvagnen (trikken).
Numera vågar jag stänga av både mobiltelefonen och den vanliga telefonen när jag inte vill bli störd. Och armbandsklocka har jag inte haft på mig sedan i somras. Det går riktigt bra, fast ibland tjuvkikar jag på mobilen vilken tid det är.
I stort lever jag numera ett riktigt bra liv med halvtidsarbete och en del fritidsaktiviteter. Och att sticka ut till Hönö när jag vill komma undan ett tag.

2007-09-29 @ 22:35:54
Postat av: Sofia

Ja väldigt bra att få lite tips om hur man ska ta det lugnare. Bra initiativ Anne Marie. Det är så lätt att glömma bort sig själv i alla krav som finns runt omkring en.

2007-10-03 @ 12:23:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback