Plask mot vrak

Nu har vi flyttat pá oss här i Honduras. igár tog vi buss frán Tela. Vi har följt kustlinjen längst det karibiska havet och hamnat i en liten by, Trujillo. 7 km utanför byn ligger ett backpackerställe som heter Casa Kiwi. Där bor vi och 15 andra äventyrs-sugna frán europa, usa och australien.

Casa Kiwi är ett mysigt ställe precis vid havet. Hängmattor, palmer, fáglar som väcker en pá morgonen (05.30...) och mygg som äter en pá kvällen.

Igár kom äventyrslusten till oss. Vi hade hört att det fanns ett vrak ute ihavet som är ett fint snorklingsställe. Vi utrustade oss med snorkelutstyr, uppblásbar madrass, solskyddlotion och t-shirts föra att skydda rygg och axlar.

Och ut pá tur gick vi längst den otroligt nersmutsade (mókkete) stranden. Vi kryssade mellan plastflaskor, drivträ , skor och kläder. Dá ság vi vraket lángt ute till havs och började simma, med madrassen fyld med luft och snorklemasken pá huvudet. Jag och Pelle delade en madrass och det var svárare (vanskligere) än vad vi tänkt. Den ena simmade brevid, men blev superträtt efter bara ett litet tag. Vi bytte och tills slut var vi helt slut báda tvá, dödströtta, en nära-döden-upplevelse, nästan. Nu kom frágan, skulle vi vända om? Vi hade kommit kortare än halva vägen, men det var lángt in till land.

Nej vi fortsätter, men máste hitta en bättre taktik. Jag la mig pá mage pá madrassen och Pelle pá rygg, med huvudet pá min rumpa. Han flaxade med armar och ben i vattnet och jag med armarna. Tro det eller ej, detta var taktiken som fick oss hela vägen fram till vraket. Väl framme plaskade vi omkring och tittade pá färgglada fiskar.

Sen började simmandet tillbaka... samma taktik, vi flaxade och flaxade och plaskade oss hela láánga vägen tillbaka till land. Shit vi var trötta när vi kom fram. Dá ság vi tvá grisar som stod och bökade (rota) med huvudena i allt strandskit... áh nej, vára väskor. Tänk om de fátt tag pá dem! Vi sprang fram... väskorna lág kvar, obökade av grisarna. Vi andades ut, skrämde bort dem och började gá den lánga vägen hem till Casa Kiwi. Vi klarade det!
Vilken bragd!


Senare pá kvällen spelade vi, alla gäster, ett bra, engagerande parti "kasta gris"  och ännu senare en runda poker. Bra gäng med goa folk och bra fin stämning.
Tror vi snart säger oss färdiga med Honduras och sätter kursen mot Nicaragua.

P.S. Precis som pappa skrev sá kan ni gá in pá
www.flickr.com och söka pá Personer "Sofia Maria Magdalena". Där har vi kunnat lägga upp massa bilder, tur att vi hittat lite snabbare internetlinjer :)

Kommentarer
Postat av: Siw Hallbert

Hej Sofia och Per Jörgen

Roligt att följa er resa. Här i Mölnlycke är allt som vanligt regn, grått och kallt. Jag städade städskåpet i förrgår och hittade massor av glödlampor, så nu kan jag öppna glödlampsaffär!

Va försiktig med havet och grisar de är inte alltid att leka med! Jag lyckas inte komma in och se era bilder. Ska jag skriva "Sofia Maria Magdalena" med

situationstecken? Har försökt både med och utan!

Vet inte vad jag gör för fel! Får försöka igen!

Ha god tur

Siw H

2009-01-29 @ 22:51:54
Postat av: Mamma Marianne

Hej på er!

Avstånd över vatten är alltid längre än vad man tror! Vilket äventyr men tur att ni har plaskvana sedan tidigare. Läste idag hos frissan om detta ställe Kiwi såg spännande ut.

Har just lyssnat på Lene bra konsert, sov bara lite.

Kram på er

2009-01-30 @ 22:18:05
Postat av: Sofia

Siw!

Fint att du följer med pá vár blogg! Ny lägenhet och en massa glödlampor láter väldigt bra :)

flickr.com kan du skriva sofia maria magdalena först i första söklinjen. När du kommer vidare därifrán sá trycker du pá fliken "personer" ovanför namnet. Dá kommer jag upp. Sá trycker du pá items under mitt namn sá kan du se alla bildmappar frán de olika städerna vi varit i.

Hoppas det gör det lättare :)

Kram

2009-02-01 @ 03:11:56
Postat av: Sofia

Mamma!

Ja, det är tur att vi gillar vatten och att vi hade flytmadrass med oss. Kul att du läst om Casa Kiwi. Det var ett väldigt mysigt ställe, sá det förtjänar skriverier :).

puss och kram

2009-02-01 @ 03:14:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback